NOUS SOMMES TOUS DES PSYCHOLOGUES, είμαστε ή… νιώθουμε όλοι ψυχολόγοι. Αυτή η φράση συνοψίζει την ανάγκη των ανθρώπων να αποκωδικοποιήσουν, να μεταφράσουν, να ερμηνεύσουν ορθολογικά βάσει κοινής λογικής και εμπειριών που συσσωρεύονται και μεταβιβάζονται από γενιά σε γενιά ως μια πολύτιμη βάση δεδομένων, ό,τι βιώνουν και ό,τι αφουγκράζονται καθώς διαγράφουν την προσωπική τους τροχιά. Ο ψυχολόγος είναι το άτομο του οποίου η επαγγελματική δραστηριότητα ασκείται σε έναν από τους τομείς της ψυχολογίας. Σαν ειδικότητα τίθεται στην υπηρεσία / στο πλευρό του ανθρώπου. Καλείται να σέβεται, να προστατεύει από άδικες και αυθαίρετες ερμηνείες κρίσεις και χειρισμούς τα άτομα με τα οποία συνδιαλέγεται και να προάγει την σωστή και ηθικά ορθή χρήση των ψυχολογικών μέσων, μεθόδων και εργαλείων που συνθέτουν την επιστημονική του προσέγγιση και να μην επιτρέπει την χρήση αυτών από τρίτους για αμφίβολα οφέλη.
Ο ρόλος του ψυχολόγου στο σχολείο μας είναι ιδιαίτερα σημαντικός.
- Αξιολογεί τους μαθητές μας χρησιμοποιώντας επιστημονικές μεθόδους, όπως: παρατήρηση, συνέντευξη με την οικογένεια, ενημέρωση από το προσωπικό του σχολείου, ψυχοτεχνικά μέσα, αποσκοπώντας στο να διαμορφώσει μια ολοκληρωμένη ψυχολογική εκτίμηση για την προσωπικότητα του μαθητή και τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες του.
- Συμμετέχει στη διεπιστημονική ομάδα για την ένταξη των μαθητών στη σχολική μονάδα και στο κατάλληλο εκπαιδευτικό τμήμα.
- Παρέχει συμβουλευτική υποστήριξη στο προσωπικό του σχολείου με σκοπό την επίλυση προβλημάτων των μαθητών και των οικογενειών τους και συμμετέχει στο σχεδιασμό του προγράμματος δραστηριοτήτων του μαθητή.
- Προγραμματίζει και παρέχει το υποστηρικτικό του έργο ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών και των οικογενειών τους.
- Αξιολογεί, σε συνεργασία με τα άλλα μέλη του προσωπικού, τις δυνατότητες και τις απαραίτητες ανάγκες των μαθητών που πρόκειται να μετεγγραφούν σε άλλο εκπαιδευτικό πλαίσιο ή να αποφοιτήσουν.
- Παρέχει ψυχολογική υποστήριξη στην οικογένεια του μαθητή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε ομαδική ή ατομική βάση, η οποία περιλαμβάνει: ενημέρωση σε σχέση με το πρόβλημα και τις μεθόδους παρέμβασης, εκπαίδευση για τις σχέσεις γονέων − παιδιού και την αντιμετώπιση προβλημάτων στο σπίτι, συμβουλευτική για συναισθηματική στήριξη σε θέματα οικογένειας και καθοδήγηση για την ανάγκη πρόσθετων ιατρικών, ψυχοθεραπευτικών παρεμβάσεων και μεθόδων αποκατάστασης.
- Συνεργάζεται με τα άλλα μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού, τους συντονιστές εκπαιδευτικού έργου, τα ΚΕΔΑΣΥ, τις ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες, τις διευθύνσεις άλλων σχολείων και με φορείς που παρέχουν ιατρικές, ψυχολογικές και κοινωνικές υπηρεσίες στους μαθητές.
Στο σχολείο οι παρεμβάσεις σχετίζονται με:
- τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό και προτάσεις που στοχεύουν στην αντιμετώπιση των μαθησιακών αναγκών του εκάστοτε μαθητή στην παρακολούθηση της εφαρμογής και αποτελεσματικότητας του προτεινόμενου προγράμματος με προσαρμογή και αναπροσαρμογή βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων σε στενή συνεργασία με τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς
- τη δημιουργία κινήτρων και αποσαφήνιση στόχων σε στενή συνεργασία με την οικογένεια, παροχή βοήθειας σε σχέση με την οργάνωση και τον τρόπο εργασίας για το σχολείο καθώς και τη μεθοδολογία μελέτης, την προετοιμασία για τις δοκιμασίες και εξετάσεις όπως και στην οργάνωση γενικά της προσωπικής και σχολικής ζωής
- συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη, αυτογνωσία – περιβαλλοντογνωσία, ψυχοθεραπευτική αντιμετώπιση των προσωπικών και οικογενειακών προβληματικών, θέματα ταυτότητας (θέση που υιοθετεί το παιδί σε σχέση με τη διάγνωση που αφορά στην ακοή του καθώς και θέματα σεξουαλικής ταυτότητας, κλπ), προσωπική ανάπτυξη
- ψυχομετρική των μαθητών και διαφοροδιάγνωση (κατά την 1η ένταξη στο πλαίσιο αλλά και πριν την αποφοίτησή τους έτσι ώστε να διεξαχθεί ο απολογισμός της φοίτησης)
- προετοιμασία και προσανατολισμός που αφορά στη λήψη αποφάσεων και τον επαγγελματικό προσανατολισμό
- παραπομπή
- πληροφόρηση
- τοποθέτηση
- θέματα συμπεριφοράς, κατανόησης των σχολικών κανόνων και απαιτήσεων, πειθαρχίας και βανδαλισμών, διαχείριση αποκλινουσών/παραβατικών συμπεριφορών και εξαρτήσεις – χρήση ουσιών
- εξεταστικό άγχος καθώς και τεχνικές διαχείρισης των όποιων αγχογόνων καταστάσεων προκύπτουν και αποτελούν τροχοπέδη στην προσωπική και μαθητική πορεία του ατόμου
- θέματα υγείας και σεξουαλικής αγωγής
- δημόσιες και ανθρώπινες/διαπροσωπικές σχέσεις
- συνεργασία με άλλα ιδρύματα και οργανισμούς
- ενημέρωση και στήριξη των οικογενειών
- ενημέρωση και στήριξη των εκπαιδευτικών
- οργάνωση ή συμμετοχή σε ημερίδες κλπ